ועדים מקומיים
נושא הוועדים המקומיים הוא אחד הנושאים שעדין אינם מוסדרים דיים.
הועד המקומי, שזכויותיו ותחומי פעילותו מואצלים לו ע"י המועצה האזורית, סובל מעודף רגולציה ומחובות שמוטלות עליו חדשות לבקרים ע"י משרדי הממשלה, ובראשם משרדי הפנים והמשפטים.
האזרח והפקיד המצוי אינו מבדיל בין ועד מקומי לוועד של האגודה החקלאית או המוניציפלית. ויותר מכך, אינו מכיר את מקומו של הוועד המקומי במערכת השלטון, תושב – וועד מקומי – מועצה אזורית.
הדוגמא הבולטת לחוסר ההבנה בנושא היא ההחלטה, שחבר וועד מקומי אינו יכול לשמש באותה עת כחבר במליאת המועצה האזורית. הרי כל מהותה של מליאת המועצה האזורית היא לתת ביטוי לייחודהכל קהילה, ומי אם לא נבחרי הקהילה ראויים לעשות זאת?
לאור מקרים לא מעטים של רצון להצר את פעילותו של הועד ושל חברי הועד המקומי אנו מחויבים לעמוד על המשמר.
בין המקרים הללו ניתן למצוא שניים בולטים:
- הרצון להטיל על עובדי ועד מקומי מחויבויות כשל עובדי המועצה האזורית, בבחירתם ובפיטורים, בתנאי עבודתם ועוד.
- ההגבלה במילוי תפקידים בשל ניגוד אינטרסים. למשל: בני זוג או קרובי משפחה לא יכולים לכהן בוועד מקומי ובוועד האגודה החקלאית או כחברי מליאה. ברור שקרוב משפחה של חבר וועד לא יכול להיות מועסק ע"י הוועד.